Sunnuntaireissua vuorelle

9 Jun

Sunnuntaina aamulla näytti tulevan tosi kiva kirkas päivä. Siksi päätin lähteä Osakan ja Ikoman rajalla olevalle Ikomavuorelle kuvaamaan maisemia. Ajattelin samalla ikuistaa vähän taajamamaisemia ja raideliikennettä. Matkasin Osakasta Ikomaan junalla ja sieltä sitten köysiratikalla. Perillä oli pari harmistusta… Ensinnäkin pilviä oli kuitenkin sen verran ettei kunnon maisemakuvailu onnistunut (ainakaan kun ei ollut järkkäriä mukana) ja ainoat huvipuistolaitteet mitä ajattelin kokeilla oli poistettu vuosi-pari sitten. No, kuvailin sitten muita laitteita ja vuorella olevia temppeleitä.

Vuoresta ja puistosta… Ikoma skyland on rakennettu siis vuoren päälle. Eksoottinen paikka (lähetinmastojen keskellä) tarjoaa ihan hulppeat puitteet iloittelulle. Huvipuisto on selkeästi suunnattu enemmän lapsiperheille laitevalikoimasta päätellen, mutta kyllä sieltä kivaa tekemistä varttuneemmillekkin löytynee. Huvipuiston koko ei ole mikään järkyttävä ja siksikin sopinee paremmin pienille verrattuna ruuhkaiseen Universal Studios Osakaan. Boonuksena tietenkin kohtuu happopäinen, mutta lapsille hauska, ratikkamatka vuoren huipulle. Itse huvipuistoalue on ilmainen, laitelippu taisi olla noin yhden euron.

Jos ei välitä huvipuistosta tai funikulaareista, niin Ikoman vuori tarjoaapi hyvän mahdollisuuden käyskentelyyn idyllisillä vuoristopoluilla ja hienoja temppelialueita. Tulen varmaan itse joku toinen kerta kävelemään omin jaloin rinteillä ja katselemaan paremmin tuota vähän vähemmän muovista miljöötä. Ei sinällään, oli ratikkamatkakin mukava kiivetessä hiljalleen keskellä metsää, joskin koko matkan soiva ylipirteä renkutus saattaa alkaa rasittaa… lapset tykkää.. ehkä.

Väsäilin junista ja vuoresta videon katsottavaksenne.


(kuten aina videon voi katsella myös suuremmassa koossa paremmalla laadulla)

J-juttu: Japanilaisissa polkupyörissä on yleensä erilainen seisontatuki. Toisin kuin Suomessa, jossa usein on yksi jalka polkimien vieressä, täällä on lenkkimäinen jutska takapyörän ympäri, joka käännetään alas nostaen takapyörän ilmaan. Huono selitys huonosta aiheesta. Joten se siitä.🙂

7 vastausta to “Sunnuntaireissua vuorelle”

  1. naranotatu 10.06.2009 klo 02:39 #

    Jahas, video ei nähtävästi ole vielä palvelimella valmiina, mutta se ilmestynee sitten ajallaan katsottavaksi.

    • naranotatu 10.06.2009 klo 12:34 #

      Noniin, nyt se viteo toimiipi.

  2. Topi 10.06.2009 klo 12:55 #

    Kerrankin lukemisen arvoinen postaus ja katsomisen arvoinen video

    Taitaa Osakan alueella tuo työmatkan rataosa kulkea pääasiassa maasilloilla (engl. ”elevated rail”), mikä onkin maankäytöllisesti – joskaan ei ehkä esteettisesti – fiksua. Varsin tiivistä rakentamista muutoinkin. Silmiin osui myös aiemmin puheena ollut sähköjen veto ilmajohtoina urbaanissa ympäristössä, joka poikkeaa nyt ainakin pohjoismaisista käytännöistä. Hyvä, että matkalla kuitenkin on vähän näköalamaisemaakin. Moni paikallinen joutunee päivittäin tuijottamaan vain tuota urbaania sekamelskaa. Tosin maanalaisissa ei ole sitäkään vähää.

    Japanissa on varsin yleistä, että junista näkee myös eteenpäin. Suomessa tämä ei ole ollut tapana, eräitä kiskobusseja lukuunottamatta. Pystyy rauhassa kaivelemaan nenää ohjaamossa.🙂 Näkeekö noissa käyttämissäsi junissa kuljettajan työskentelyä? Osoittelevatko sormella opastimia ja aikataulukirjaa, kuten tässä? http://www.youtube.com/watch?v=D_OPd81trig

    Funikulaarissa näytti olevan ilmajohdoitus myös, mutta tästä saatavaa sähköä käytetään vain valaistukseen ja/tai lämmitykseen, itse liikehän tapahtuu vaijerivälitteisesti yläasemalta käsin. Funikulaari onkin teknisesti lähinnä rinteeseen asennettu hissi, tai jos haluaa ajatella toisinpäin, niin hissi on pystysuorille kiskoille rakennettu funikulaari.🙂

    • naranotatu 10.06.2009 klo 13:15 #

      Juu, koholla tahi maan alla nuo on. Niinkuin videosta näkyy niin lähtöasema on maan alla ja ennen seuraavaa asemaa mennäänkin jo tolppien päällä. Paikalliset ei juuri harrasta maisemien tuijottelua. Kattelevat enimmäkseen kännyjään tai luomien sisäpintoja.

      Joissain junamalleis näkee kuskin. En viittiny tossa alkaa kuvailee tota heeboa ettei se häiriinny työssään ja aja ojaan… junalla. Harvemmin olen tuolla nokkavaunussa, joten en ole seurannu niiden osoitteluita. Keskivaunusta on parempi vaihtaa junalinjaa.

      ”sähköä käytetään vain valaistukseen ja/tai lämmitykseen” …sekä jatkuvaan pilipalimusiikkiin. En tiedä miten kuskit säilyy tossa duunissa järjissään. Noiden funikulaarien kuskit on ihan ”avoimesti” matkustajien joukossa. Tosin eipä noissa vekottimissa ole hirveästi vaaraa kaappaamisesta ja toisiin ratikoihin törmäilystä.

      • Topi 10.06.2009 klo 13:18 #

        Ei funikulaareissa ole kuskeja. Mikä lie sitten näkemäsi heebon toimenkuva…🙂

        • naranotatu 10.06.2009 klo 13:33 #

          mikä lie pelimanni!🙂

Trackbacks/Pingbacks

  1. Takao-vuori… ja Fuji myös. « - 07.11.2010

    […] tai kaapelihissillä/köysiradalla. Funikulaareja on tullut käytettyä jo useamman kertaa Ikoma-, Rokkoo- ja Kooya-vuorilla, joten valitsin hieman huteranoloisen kaapelihissin. Molemmat lähtee […]

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: