PiTaPa

6 Jul

Minulla on nyt PiTaPa-kortti. Se onpi Kansain alueella toimiva matkakortti julkiseen liikenteeseen. PiTaPa-systeemin kuuluu metrot sekä useita yksityisiä rautatieyhtiöitä. PiTaPa- korttia voi käyttää myös JR:n linjoilla, joskin homma ei luonnistu niin helposti kuin muilla rautateillä, koska heillä on oma ICOCA-kortti. Mutta käytännössä kumpaakin korttia voi käyttää molemmissa systeemeissä.

PiTaPa-kortti vastaa suunnilleen pääkaupunkiseudun YTV-korttia, mutta on kätevämpi ja vaivattomampi. Ensinnäkin PiTaPaa näytetään lippuportin laitteelle siirryttäessä laiturialueelle ja uudelleen määränpäässä poistuttaessa laiturialueelta. Matkan hinta lasketaan automaattisesti, eikä YTV-kortin tapaista matka-alueen valintaa tarvitse itse painella. Toisekseen, kortin käyttö velottaa suoraan pankkitiliä, eikä korttiin tarvitse latailla mitään sähkörahaa etukäteen. Iisiä kuin riisi! Mutta jos korttia haluaa käyttää JR:n linjoilla tulee korttiin ladata rahaa etukäteen, koska ICOCA-systeemi perustuu rahan latailuun eikä velotukseen pankkitililtä jälkikäteen.

Turistille PiTaPa-kortista ei ole iloa. Tai siis turisti ei moista voi edes hankkia. Kortin saaminen edellyttää japanilaista pankkitiliä, kotiosoitteen Japanissa ja vielä lisäksi tiedot työnantajasta. Ja myös käytännössä allekirjoituksen sijasta käytettävän henkilökohtaisen leiman, hankon. Mutta eipä tuolla sinällään väliä, koska paljon reissaavalle turistille rajoittamattomat päiväpassit tulee kuitenkin edullisemmaksi ja ovat myös varsin käteviä käyttää.

5 vastausta to “PiTaPa”

  1. naranotatu 07.07.2009 klo 02:54 #

    Niinjoo… unohtui sanoa että korttiin voi laittaa kanssa YTV-kortin tapaan rajoittamatonta matka-aikaa tietylle asemavälille. Valittavissa on kuukauden, 3 kuukauden ja 6 kuukauden jaksoja, jotka voi tosin halutessaan keskeyttää saaden osan rahasta takaisin.

  2. Kirsi 07.07.2009 klo 05:38 #

    siiistii! \o/

  3. Topi 07.07.2009 klo 10:01 #

    Täällä on pääkaupunkiseudulla vastaava matkan pituuden mukaan määräytyvä kertalipun hinta suunntelmissa. Samalla tavoin pitää jatkossa ”arvolla” kertalippua maksaessa leimata myös ulos kulkuvälineestä. Itse en väittäisi tätä kätevämmäksi, kun kaksi kertaa pitää korttia taskusta kaivella. Oikeudenmukaisempia matkojen hintoja kuitenkin on luvassa (nykyäänhän kunnan rajan ylittävä lyhyt matka on suhteellisen kallis). Pääasiallinen käyttötapa säilyy edelleen aikapohjaisina ”kausien” kortille lataamisina. Voiko Japanissa missään muuten ostaa kertalippua Helsingin tapaan tekstiviestinä kännykkään?

    • naranotatu 07.07.2009 klo 10:50 #

      Muista paikoista en ole varma, muttei ainakaan Kansain alueella. Tosin tekstiviestit on ihan antiikkista tekniikkaa muutenkin täällä eikä moisia kukaan käytä. Asemalla olevan lippuportin on aika vaikea lukea jotain lippua tekstiviestistä.

      Mutta jos en ihan väärin muista niin jossain… ehkä jopa täällä Kansain seudulla. Kännykkä itsessään toimii tarvittaessa älykortin korvikkeena. Eli toisin sanoen kännykkää näytellään sitten porttilaitteelle laiturille mennessä.

      Voi tosin olla että muistini tekee temppuja.

Trackbacks/Pingbacks

  1. Halpa lippu shinkanseniin « - 10.09.2011

    […] Tokion välillä. (katso myös aikaisempi artikkeli raideliikenteestä Japanissa ja matkakorteista, PiTaPa ja Suica) Kyseessä on Puratto Kodama -lippu, jolla kuten nimestä voi päätellä, pääsee […]

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: