Tamron 17-50mm f/2.8 XR Di II VC LD Aspherical IF SP AF

24 Nov

Mitä pidempi nimi sitä parempi objektiivi. Tai ainakin niin tuntuu Tamron heppujen järjenjuoksu toimivan. Onneksi nimessä sentään käytetään runsaasti lyhenteitä. Tässä artikkelissa kertoilen vähän kokemuksia tästä samana päivänä uuden kameran kanssa hankkimastani lasista.

Yleistä, runko ja härpäkkeet
Tämä Tamron on polttoväliltään näitä peruszoomeja. Käytännössä korvaisi Nikonien kittilinssiä 18-55mm. Tamron omaa hiukkasen lisää pelivaraa laajakulmapuolella, mutta antaa 5mm myöten telepäässä. Se on suunniteltu aps-c kokoisille kennoille, joten 35mm kameroihin sitä ei kannata kiinnittää ellei välttämättä halua katsella kuvan reunoilla objektiivin sisäseinämiä. Lasissa on jatkuva f2.8 maksimi aukkokoko zoomialueella. Etuelementit ei pyöri tarkennettaessa, joten esim. polarisaatiosuodattimen käyttö on vaivatonta. Obessa on aspherikaalisia lasielementtejä vähentämään värien leviämistä (aberraatiota) korkeakontrastisissa reunoissa. Painoa 570g ja suodinhalkaisija 72mm, eli kyseessä ei ole mikään keijukainen.

Runko on painosta huolimatta muovia, joskin objektiivin kiinnikkeet kameraan on metallia. Kädessä Tamron tuntuu laadukkaalta ja zoomauksen tuntuma on jykevä ja kestävä. Valitettavasti objektiivin kiinnikkeissä ei ole Nikkorin paremman ryhmän tapaan kumitiivistettä pölyä ja kosteutta vastaan. Paino johtuu pitkälti suuren valovoiman vaatimista isoista lasielementeistä. Tuo paino voi aiheuttaa zoomin valumista telepäähän, jos kameraa+linssiä roikottelee alaspäin. Tätä vastaan Tamronissa on zoomilukko, jolla linssi saadaan lukittua 17mm polttoväliin. Toistaiseksi en ole valumista havainnut vaikka lukko ei olisikaan päällä, mutta zoomin tuntuma saattaa ajan myötä löystyä ja tällöin sille olisi tarvetta.

Mukana paketissa tulee muovinen vastavalonsuoja. Linssisuojus on samantyyppinen kuin Nikkoreissa, eli ns. ”nipistyslukitus”. Paketissa ei valitettavasti tullut parempien Nikkor-lasien tapaan suojapussukkaa.

Tarkkuus/resoluutio
Tamron on yllättävän tarkka jo suurimmalla aukolla (jolloin tarkkuus on usein heikommillaan) ja vähän aukkolukua pudottamalla ei tarkkuuden suhteen jää enää toivomisen varaa. Jopa laidoilla ja kulmissa tarkkuus on varsin hyvä. Alla oleva kuva on otettu täydellä aukolla (f2.8) polttovälillä 17mm Koben hämärässä kulmaruokalassa. Alempi kuva on 100% rajaus (eli käytännössä se mitä kuvasensorin pikseleille tallentuu) tarkennuspisteeseen, kukkavaasiin.

Aberraatio, vinjetointi ja vääristymät
En ole havainnut pahaa aberraatiota RAW-kuvissa ja vaikka sitä olisi niin D300s korjaa sitä automaattisesti kameran jpeg:eihin tai sen voi tehdä nopsasti RAW-tiedostojen jälkikäsittelyssä. Vinjetointia, elikkäs varjostusta kulmissa, olen havainnut vain täydellä aukolla ja täysin laajakulmapäässä. Muutenkin sitä ei normaalissa kuvauksessa juuri havaitse ellei kuvaa taivaita tai seiniä (niinkuin alla). Vähäinenkin aukon pienennys tai polttovälin lisäys poistaa vinjetoinnin käytännössä kokonaan.

Jonkin verran on tynnyrivääristymää laajispäässä, mutta muuten kaikki on ok. Mulla nyt ei tietenkään ole välineistöä sen mittaamiseen enkä nyt jaksa kuvailla ruutupapereita tahi tiiliseiniä. Normaalien kuvauskohteiden kanssa vääristymää ei juuri havaitse poislukien juuri tiiliseinät, viivasuorien rakennusten kohtisuora kuvailu tai shakkimatsin kuvaaminen ylhäältäpäin.

Automaattitarkennus
Tamron sisältää tarkennusmoottorin itse objektiivissa, joten se automaattitarkentuu myös Nikonin järkkäreissä, joissa ei ole tarkennusmoottoria (mm. D40, D3000 ja D5000). Moottori ei kuitenkaan ole näitä kehittyneempiä hiljaisempia ultraäänimoottoreita, joten se pitää huikkasen ääntä (tärinävaimentimen lisäksi) tarkennettaessa. Ääni ei kuitenkaan ole hirmuisen kova, mutta ehkä kuitenkin huomioitava seikka hiljaisuutta vaativissa tilanteissa. Joskin sulkimesta ja peilistä tulee kuvaottohetkellä kovempi ääni kuin tarkennusmoottorista.

Tarkennus toimii moitteetta useimmissa valaistusolosuhteissa, mutta havaitsin sen sahaavan enemmän ja lukittuvan vähän heikommin pimeässä kuin Nikkoreiden AF-S lasit. Hyvässä valossa se on riittävän nopea ja tarkka. Tarkennuskaavion kuvaaminen ei paljastanut etu- tai takatarkenteisuutta.

Tärinävaimennus
Tamron kutsuu sitä nimellä VC, Vibration Compensation (vrt. Nikon VR: Vibration Reduction, Canon IS: Image Stabilation, Sigma OS: Optical Stabilation). Elikkäs oben sisällä on lasielementtejä… ilmeisesti jotain enemmän tai vähemmän irrallaan hyllyviä, jotka korjaavat tärinästä aiheutuvaa epätarkkuutta. VC systeemi pitää vähän surisevaa ääntä ja se käynnistyy tarkennettaessa (laukasinnappia painettaessa puoliväliin). Tämä Tamron onkin ensimmäisiä valovoimiasia peruszoomeja, joissa tärinänkorjaus on mukana. Helpottaa kuvaamista pitkillä valotusajoilla kun tämmönen laiskimus ei viiti kolmijalkaa raahata mukana tai ei ole nikkaroinut vänkää kivääritukea.

Kokemukseni VC:stä on vain positiivisia. Esim. ylhäällä oleva ruokamestakuva on suljinajalla 1/8 sekuntia. Hitaammillakin tulee vielä kelvollisia kuvia. Alhaalla ääriesimerkki. Kuvasin karkkipussia polttovälillä 50mm VC päällä ja pois valotusajalla 1 sekunti.

Loppumietteet
Hyvä lasi tuo on. Ja hintaansa nähden joka jenin väärti. Vastaava valovoimainen Nikkor (ilman VR:ää) on hinnaltaan yli kaksinkertainen. Tosin Tamronin kohdalla joutuu vähän joustamaan AF:ssä ja viimeistelyssä (ei kumitiivistettä, ei suojapussia). Lasi on kuitenkin hyvinkin suositeltava vaihtoehto perus kittilasin tilalle, jos lompakko kestää vähän korkeamman hinnan ja kunto kestää suuremman painon.

Lasin tuoreuden takia netissä ei hirviästi ole vielä arvioita, mutta tässä pari linkkiä.

Käyttäjäarvio: http://www.photoshopphotography.com/tamron-17-50-vc-review/
SLRgear: http://www.slrgear.com/reviews/showproduct.php/product/1297/cat/23

4 vastausta to “Tamron 17-50mm f/2.8 XR Di II VC LD Aspherical IF SP AF”

  1. acjama 25.11.2009 klo 03:28 #

    Nyt minunkin pitää ottaa seinästä tuommoinen white field -kuva niitä Sigman telen testikuvia varten. Höh! B(
    Taas ne viivästyy. Gomen!

    Umuu… Kyllä minullekin olisi tuommoiselle käyttöä. 50mm:n kenttä ei oikein riitä maisemakuvaukseen, joten sitä FinePixiä pitää vieläkin raahailla erikseen mukana. Kakakussa on tuosta kaksi erihintaista mallia, kumpi tuo mahtaa olla?

    Minulla on ihan samanlainen seinätapetti.

    • Tatu 25.11.2009 klo 03:41 #

      Myynnissä on siis vielä sitä vanhempaa mallia ilman VC:tä. Kannattaa olla tarkkana nimen kanssa (kaksi kirjainta katoaa helposti tommosessa nimihirviössä). Itselläni ei ole kokemusta vanhemmasta mallista, mutta nettikeskusteluiden mukaan lasia on paranneltu muutenkin kuin vain tärinävaimennuksen lisäämisellä. Toki hintaakin uudella mallilla on vähän enemmän.

      Tamronia en lähtis kakakukomu:n nettikauppojen kautta ostamaan, mieluummin kivijalkaliikkeestä, mutta kaipa sen jo tiedätkin.

      Joo, tuo tapetti on tosi fäshönäble!

      ( シグマはゆっくり良いですよ。 )

Trackbacks/Pingbacks

  1. Haahuilua Hanedan katolla | Tatu @ nihon - 20.04.2013

    […] muutaman foton vaikka sää ei ollut hirveän suosiollinen. Tohinassa onnistuin pudottamaan Tamron oben takatulpan ja se “tietenkin” vieri turva-aidan väärälle puolelle. No… ostin […]

  2. Kenko Pro1 Digital Circular Polarizer | Tatu @ nihon - 09.03.2014

    […] varten. Hankin myös 77-72mm adapterin, jonka avulla voin käyttää samaa suodatinta myös Tamron-objektiivini […]

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: