Tokina AF 11-16mm f/2.8 AT-X Pro DX

17 Jan

Tässä pientä selostusta ja omakohtaisia kokemuksia aiemmin ostamastani laajakulmaobjektiivista.

Yleistä, runko ja härpäkkeet
Tokina on japanilainen valokuvauslinssien ja valvontakameroiden valmistaja. Yhtiön perusti aikoinaan ryhmä Nikonin insinöörejä, jotka halusivat keskittyä kehittämään laadukkaita zoomiobjektiiveja, jotka olivat aikoinaan kovin harvinaisia. Nykyään Tokina on tiiviissä yhteistyössä Pentaxin kanssa, jonka puolestaan omistaa optiikkajätti Hoya. Useat Tokinan lasit ovat saatavilla myös pienin muutoksin Pentax-tuotemerkin alla ko. valmistajan järjestelmäkameroille, joskin firmoilla on erilliset suunnittelukeskukset. Muille valmistajille nimenä on siis Tokina. Firma ei itse valmista lasielementtejä vaan ne tulevat Hoyan tehtaalta Tokinan spesifikaatioiden mukaan. Tokinan lasivalikoima on aina ollut kovin suppea, mutta yleisesti laadun puolesta kolmannen osapuolen obevalmistajien kärkikastia.

Tokina AF 11-16mm f/2.8 on tällä hetkellä ainoa DX-kennokoon laajakulmazoomi, joka tarjoaa f/2.8:n laajimman aukkokoon koko zoomialueella (kuten Tamron peruszoomikin). Se on nimensä mukaisesti tarkoitettu siis aps-c kennokoon järjestelmäkameroille, mutta käyttäjäkokemusten mukaan vinjetointi ei ole ongelma 35mm (full frame) kameroissa täydellä aukollakaan polttovälistä 14mm ylöspäin. Myös lyhyemmillä polttoväleillä sitä voi FF-kameroissa käyttää, mutta tällöin voi kulmien tummuus häiritä liikaa. Lyhyin polttoväli on 11mm, joka on hieman pidempi kuin esim. Nikonin ja Sigman vastaavissa laseissa (10mm), mutta tämä ratkaisu on varmaan tehty mahdollistamaan objektiivin varsin hyvät ominaisuudet. Yläpää on myös varsin alhainen, vain 16mm, mikä kannattaa ottaa huomioon jos seuraava objektiivi alkaa Nikonin tyypillisestä polttovälistä (18mm). Tosin tuon lyhyen matkan voi ”zoomata” omilla jaloillaan, koska kyse ei ole kuin muutamasta askeleesta. Objektiivissa ei ole tärinävaimennusta, jota ei kyllä tarvita laajakulmaobjektiiveissa ollenkaan.

HUOM! Tokina ei sisällä tarkennusmoottoria ja turvautuu täten ruuvivälitteisesti kameran tarkennusmoottoriin. Miksi tämä pitää huomioida? No Nikonin ”alkupään” järjestelmäkamerat, D3000 ja D5000, eivät sisällä tarkennusmoottoria kamerassa, joten Tokinaa ei voi automaattitarkentaa näillä kameroilla. Manuaalitarkennus toimii kuitenkin niillä ihan moitteetta ja laajakulmalasin käyttötarkoituksen huomioiden tämä ei yleensä ole ylivoimainen vaiva (tästä lisää myöhemmin). D90, D300(s), D700 ja D3(x/s) sen sijaan tarkentelevat automaattisesti ja ainakin D300s:llä kiitettävän vikkelästi.

Tokinan runko on erittäin tukeva ja laadukas. Monilta osin aivan Nikonin pro-sarjan tasolla. Jykevän oloinen polykarbonaattikuori ja zoomimekanismi täysin metallia. Linssiliitos kameraan on metallia, mutta ei omaa kumitiivistettä kosteutta tai pölyä vastaan. Tokina on sisäisesti zoomaava ja tarkentuva. Ulkoiset mitat ei muutu ja etuelementit ei pyöri, mikä helpottaa polarisaatiosuodattimen käyttöä. AF / MF vaihtaminen ei tapahdu erillisellä vivulla vaan vetämällä tarkennusrinkulaa edes ja takas. Varsin intuitiivinen ja toimiva ratkaisu mielestäni. Aspherikaaliset lasielementit vähentävät värien leviämistä. Jos Tamronin suodinkierteet tuntuivat massiivisilta (72mm), niin Tokina pistää tästäkin paremmaksi etuelementtien ollessa läpimitaltaan 77mm. Tämä tarkoittaa sitä että kameran salama lähes varmasti tekee kuvaan varjon (joten erillinen salama käyttöön) ja että suodattimet ovat TYYRIITÄ.

Myyntipaketissa tulee läjä dokumentteja, nipistystyyppinen linssisuoja, muovinen terälehtimallinen vastavalonsuoja, mutta ei valitettavasti suojapussia.

Tarkentamisesta ja tarkkuus/resoluutio
Laajakulmaobjektiiveilla on kuva-ala nimensä mukaan erittäin laaja, mutta kuitenkin pyrkimys on ns. suoraan tasoon. Eli kalansilmäobjektiivien tapaiset vääristymät ei ole haluttuja. Näillä objektiiveilla myös syväterävyys on erittäin pitkä vaikka aukko olisikin suuri. Tähän liittyy kommenttini manuaalitarkennuksen käyttökelpoisuudesta. Eli käyttäessä sopivaa aukkokokoa ja tarkennettaessa hyperfokaaliselle (ei hyperfokus, mikä on henkinen ominaisuus) etäisyydelle on kuva käytännössä kauttaaltaan tarkka. Ja se puolestaan on usein tavoitteena laajakulmalasien käyttötarkoituksessa, maisemakuvauksessa. Toki ne sopii muuhunkin kuvaukseen, mutta hyvin heikosti muotokuvaukseen, koska bokea ei juuri ole ja kuvan laidoilla olevat objektit leviävät… ihmisistä pläskejä. Alla olevaa kuvaa ei olisi voinut ottaa normaalilla obella tilanpuutteen takia ja samaisessa kuvassa voi huomata vaikka tarkennus on takaseinässä on myös sivuseinät tarkkoja suurellakin aukkokoolla (f/4).

Olen varsin tyytyväinen tämän objektiivin tarkkuuteen. Yksityiskohdat erottuvat hyvin sekä keskellä että laidoissa, mikä on tärkeää maisemakuvauksessa. Siksi varmaan soveltuu varauksin myös FF-kameroille. Tarkkuus on varsin hyvää jo tolla suurimmalla aukolla.

Aukkokoosta puheenollen… joku voisi ihmetellä miksi laajakulma tarvitsisi olla kirkas objektiivi. Maisemakuvauksessa sillä ei juuri olekkaan merkitystä kun yleensä käytetään pientä aukkoa, kolmijalkaa ja tarvittaessa pitkää valoitusaikaa, jotta koko kuva terävyysalueella. Mutta iso aukko on omiaan muihin kuvauskohteisiin esim. sisätiloissa, joissa valon määrä on rajallinen, kolmijalkojen käyttö voi olla hankalaa ja kohteet voi olla liikkuvia. Iso aukko mahdollistaa näissä tilanteissa kuvaamisen käsivaralta ja pysäyttämään liikkeen. Alla olevaa kuvaa ei olisi voinut ottaa normaalilla lasilla (selkä seinää vasten), mutta silti pimeä huone oli mahdollista kuvata kohtuullisen alhaisella ISO-herkkyydellä (1600). Usein laajakulmalasilla voi ottaa kuvan yksittäisestä huoneesta kokonaan kerrallaan seisomalla yhdessä nurkassa. Oivallinen esim. juhlien kokonaistilannekuvien näppäämiseen.

Aberraatio, vinjetointi ja vääristymät
Nettitestien mukaan aberraatiot (värien leviäminen) eivät ole kovinkaan hyvin hallinnassa, mutta itse en ole sitä havainnut, mikä kyllä saattaa johtua D300s:n automaattisesta aberraatiokorjauksesta. Useiden laajakulmien ongelma on vinjetointi, eli kulmien tummuminen, mutta Tokinassa se on kohtuullisen hyvin hallinnassa. Ohessa kuva ”worst case” tilanteesta lyhimmällä polttovälillä ja suurimmalla aukolla. Vinjetointi kannattaa huomioida myös käytettäessä suodattimia. Ohessa on myös kuva otettuna kun lasiin on kiinnitetty Kenko PRO1 Digital pyöröpolarisaatiosuodatin (CP). Lisäys vinjetointiin on häviävän pieni, mutta tuo Kenko onkin profiililtaan hyvin litteä (polarisaatiosuodin vähentää valon määrää vähintään yhdellä f-pykälällä, joten kuvien valotusaika / ISO ovat eri).

Tynnyri- tai neulatyynyvääristymät ovat erittäin pienet Tokinassa. Syy tähän on varmasti osaltaa hyvin rajattu polttovälialue. Insinööriellä oli valittavana kaksi tietä, pitää zoomialue pienenä (lähes prime-lasi! Hehe!) tai pidempi zoomialue ja mahdollisesti enemmän vääristymiä ja huonompi tarkkuus. Ulkokuvassa esiintyvä seinien kaltevuus ei ole objektiivista johtuvaa vääristymää vaan perspektiivivääristymää, joka esiintyy kaikilla normaaleilla laseilla ko. tilanteessa.

Loppumietteet
Olen ollut tyytyväinen tähän lasiin. Vähän käyttöalaltaan rajoittunut (polttoväli ja automaattitarkennus), mutta siinä mitä se voi tehdä, se on huippuluokkaa. Laajakulmakuvaus on varsin haastava kuvauslaji jo itsessään ja perinteisellä kuvausmentaliteetilla kaikki on vain pirun kaukana ja kuvista tulee tylsiä. Minulla on vielä paljon opittavaa laajiksen käytöstä, mutta uskon että välineistä se ei tule olemaan kiinni. Vastaavista laseista Nikonin on kalliimpi (muttei välttämättä parempi), Sigma suunnilleen samoissa hinnoissa ja Tamron laajis halvempi. Tokinan puolesta puhuu eniten jatkuva suuri aukko zoomialueella, laadukas rakenne ja kuvanlaatu.

PS. Ja niille jotka ihmettelee että eihän noi kuvat mistään Japanista ole, niin ne oli otettu taannoisella Suomen reissulla joulun aikoihin.

Photozone (Canonin versio): http://www.photozone.de/canon-eos/379-tokina_1116_28_canon
SLR Gear: http://www.slrgear.com/reviews/showproduct.php/product/1152/cat/33

2 vastausta to “Tokina AF 11-16mm f/2.8 AT-X Pro DX”

Trackbacks/Pingbacks

  1. Hanamireippailu « - 29.04.2012

    […] olin sitten jättänyt kolmijalan kotiin, joten näpsiminen oli kohtuullisen haasteellista. Onneksi Tokinan laajakulma on valovoimainen ja sain otettua muutamia siedettäviä […]

  2. Kenko Pro1 Digital Circular Polarizer | Tatu @ nihon - 09.03.2014

    […] ostamani Kenkon PS on halkaisijaltaan 77mm ja täten sopii suoraan laajakulmaobjektiiviini. Joskus suodattimet voi aiheuttaa vinjetointia laajakulmaobjektiiveja käytettäessä, mutta kuten […]

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: