Sumo!

5 Jul

Varoitus…Tästä tulee sitten melko kuvarikas artikkeli. Kukapa ei haluaisi katsella raamikkaita (tynnyrinmuotoisia) miehiä vaippaa muistuttavissa värikkäissä vetimissä?! Kerron tässä minun ja Neniksen reissusta vuoden 2010 sumoturnaukseen Osakassa ja vähän tietoa / taustoja tuosta urheilulajista. Lisää infoa löytyy varsin mainiosta artikkelista Wikissä.

Kuten aikaisemmin kerroin, hankin Nenikselle ja minulle liput ihan finaalipäivälle tämän vuoden Osakan sumoturnaukseen. Kaikenkaikkiaan turnaus kestää 15 päivää, sunnuntaista sunnuntaihin. Osakan turnaus pidetään Nambassa sijaitsevassa monitoimihallissa. Lippujen hinnat vaihtelevat istumapaikan mukaan 3500 jenistä aina 12000 jeniin.

Legendan mukaan koko Japanin kansan kohtalo riippui sumo-ottelusta, jossa Takemikazuchi niminen jumala voitti ja mahdollisti saarten asuttamisen. Todellisuudessa sumon historiaa on kartoitettu noin 1500 vuoden päähän. Se alkoi uskonnollisena Shinto-rituaalina ja tuolloin sääntöjä ei juuri ollut. Ottelut olivat rajuja nyrkkeilyn ja painin sekoituksia. Nara kaudella säännöt vakiintuivat melkein nykyiseen muotoonsa. Vallan keskittyessä Kamakuraan ja sotilaskastin käsiin syntyi sumosta taistelukenttiä varten tehokkaampi kamppailumuoto, jujitsu, mutta itse sumo säilyi käytännössä ennallaan.

Sääntöjen puolesta sumopaini on todella yksinkertainen laji. Ottelun voi voittaa työntämällä vastustaja ulos ympyrästä tai kaatamalla vastustaja kentän pintaan. Vain ottelijan jalkapohjat saavat koskettaa maata. Polven, sormen tai tukan osuminen maahan ennen toista merkitsee häviämistä. Joskus harvemmin voitto voi seurata muistakin syistä esim. kielletyn tekniikan käytön myötä, shini-tain, luovutuksen tai kokonaan purkaantuneen sumovyön takia. Usein ottelut ovat erittäin nopeita, vain muutaman sekunnin. Sumopainissa ei ole painoluokkia! Lyöminen nyrkillä, tukan repiminen, silmiin kajoaminen, kuristaminen, rintaan ja vatsaan potkiminen on kiellettyä. Lisäksi vyöhön ei saa tarttua tärkeiden sisäelinten kohdalta, käytännössä siis edestä.

Kuten yllä olevasta kuvasta näkee, kaikki sumopainijat eivät ole japanilaisia. Toki suurin osa, mutta nykyään mukana on useita ulkomaalaisia, enimmäkseen mongoliasta, jotka pärjäävät ihan hyvinkin. Esim. nykyinen ainut suurmestari on Hakuho mongoliasta ja kärkijoukossa on myös ulkomaalaisia kuten Baruto Virosta. Jokaisella ylemmän sarjatason painijalla on vain yksi ottelu päivässä, alemmilla tasoilla ei välttämättä sitäkään, joten sumoa ei voine kuvata kestävyyslajiksi. Vuodessa on 6 sumoturnausta, 3 Tokiossa ja yksi Osakassa, Nagoyassa ja Kyushulla.

Sumolistauksen, banzuken, huipulla on yokozuna (suurmestari). Yokozunia voi olla useita tai sitten ei yhtään. Yokozuna-sijoitus on ainoa jolta ei voi pudota alemmalle tasolle, vaan kun yokozuna havaitsee ettei enää pärjää huipulla, oletetaan hänen siirtyvän eläkkeelle oma-aloitteisesti. Yokozunaksi voi päästä voittamalla kaksi turnausta peräkkäin ozekina ja edellyttäen että ko. painija katsotaan sumoyhdistyksen toimesta olevan olemukseltaan ja henkisiltä ominaisuuksiltaan sopiva arvonimelle. Prosessi ei siis perustu täysin urheilullisiin meriitteihin.

Seuraavalla tasolla ovat ozekit (mestarit). Ozekiksi voi päästä jos on saavuttanut alemmalla tasolla otellessaan vähintään 30 voittoa 3 edellisessä turnauksessa. Myös muita näkökohtia otetaan huomioon valintaprosessissa. Ozeki voi tipahtaa alemmalle tasolle. Seuraava taso on sekiwake (portinlaita). Aina tulee olla vähintään kaksi sekiwakea, mutta niitä voi olla enemmänkin. Seuraava taso alas on komusubi (kirjaimellisesti ”pieni solmu”). Komusubeja täytyy myös aina olla vähintään kaksi. Alimmalla tasolla ylimmässä divisioonassa, makuuchissa, ovat maegashirat, jotka on numeroitu yhdestä eteenpäin ja jaoteltu ”itään” ja ”länteen”. ”Itä” arvo on niistä korkeampi. Alimmat maegashirat ottelevat yleensä keskenään. Yhteensä ylimmässä divisioonassa on aina 42 painijaa. Makuuchin alapuolella on kaikkiaan viisi divisioonaa.


Sumoareena, dohyoo, on 4,55 metriä halkaisijaltaan oleva ympyrä. Perusta on erityistä savea ja päällä on ohut kerros hiekkaa. Dohyoon yläpuolella on shintopyhäkköä muistuttava katto, josta roikkuu neljä isoa tupsua, jotka symboloivat vuodenaikoja.

Sumopainiin liittyy paljon rituaaleja, jotka usein kestävät pidempään kuin itse ottelut. Kerron niistä sitten asiaan liittyvien kuvien kohdalla.

Kehätuomari, gyooji, on pukeutunut koristeelliseen asuun ja pitää kädessään puuläpyskää. Läpyskän päällä ojennetaan esim. palkintorahat painijoille. Gyoojeilla on myös oma ranking-järjestelmä, jossa noustaan tai tiputaan asteikossa. Tuomari hokee painin aikana ”nokotta, nokotta!”, joka tarkoittaa ”ei vielä, ei vielä!”. Toisin sanoen kertoo painijoille että ottelu on vielä käynnissä, koska painija voi tietämättään astua alueelta ulos. Jos ottelu näyttää laantuvan paikalleen, voi tuomari kannustaa painijoita liikkeelle huutamalla ”hakkei yoi, eh! hakkei yoi, eh!”. Kehätuomarin lisäksi kentän reunoilla on viisi muuta tuomaria, joita voidaan konsultoida epäselvissä tapauksissa.



Ottelu ratkeaa usein jo ensikosketuksessa.



Painijat esittävät ”kehäänastumisseremonian”, dohyo-irin, jossa he sonnustautuvat koristeellisiin silkkisiin esiliinahässäköihin. Nuo esiliinat voivat maksaa jopa 500 000 jeniä. Yllä olevan kolmen kuvan setin alimmassa kuvassa on Baruto Virosta.

Yokozuna puolestaan esittää monimutkaisemman rituaalin häätämään pahat henget kehästä pois. Hänen vyötäisillään on painava köysi shitokoristeluin. Yokozunan mukana rituaalissa on kehätuomari, tachimochi (miekankantaja) ja tsuyuharai (avustaja).



Joskus sumopainissa pitää tehdä jäniksenloikkia väistääkseen kaatuvaa vastustajaa. Elomassasta huolimatta painijat ovat yleenstä hyvinkin ketteriä kavereita.

Annetaanpa yokozuna Hakuhon näyttää meille esimerkkiä rituaaleista ennen varsinaista ottelua. Ensiksi painijat huuhtovat suunsa vedellä ja pyyhkivät pyyhkeellä suun kuivaksi. Sitten he kahmaisevat kourallisen suolaa ja heittävät sen kehään ”puhdistaen” sen. Rituaali on nimeltään shiomaki.


Seuraavaksi painija ottaa kyykyasennon, sonkyo, ja levittää kätensä sivuille ja läpsäyttää ne yhteen, chiri-o-kiru. Täten reilun pelin hengessä nähdään ettei painijalla ole aseita mukana.


Tämän jälkeen painijat nostavat jalkojaan eri suuntiin ja jysäyttävät ne voimalla alas. Tarkoituksena on edelleen karkoittaa pahoja henkiä kehästä. Huippupainijoiden otteluissa rituaalien aikaan usein mainosliput käyvät pyörähtämässä areenalla. Mainosheebo on selkeästi vaikuttunut Hakuhon jalannostotekniikasta.😛


Seuraavana tulee shikiri, jossa painijat laskevat nyrkit maahan ja tuijottavat toisiaan. Tämä vaihe on pelkkää psykologista sodankäyntiä, jossa pyritään ottamaan vastustajasta henkinen yliote.


Hakuhon tyylinäyte suolan viskaamisesta.

Nämä rituaalit toistetaan useamman kertaa (yleensä noin kolme kertaa), joiden aikana painijat pääsevät ottamaan henkisesti mittaa toisistaan. Aikaisemmin toistoille ei ollut aikarajaa, mutta nykyään aika on rajattu neljään minuuttiin. Alemmilla tasoilla painijoiden tulee aloittaa heti. Teoriassa ottelu alkaa kun painijat saavuttavat psykologisen hetken, jolloin molemmat ovat valmiita. Käytännössä kehätuomari kertoo heille että nyt täytyy aloittaa. Katsoja voi arvella ottelun alun tuomarin asennosta. Jos hänen jalat ovat samansuuntaisesti kuin painijoilla, alkurituaali toistuu, jos jalat ovat vierekkäin ja tuomarin on kääntyneenä painijoiden suuntaan, ottelu alkaa.

Katsellaan miten Osakan turnauksen viimeinen ottelu sujui Hakuholta (kasvot kameraan päin).




Hakuhon ottelu oli yllättävän pitkä. Vastustaja pisti kunnolla kampoihin, mutta lopulta suurmestari vei voiton. Jos maegashira tason painija onnistuu voittamaan yokozunan on tapana että katsojat heittävät istuintyynynsä kehään ja painijoiden päälle. Valitettavasti Hakuho voitti Osakan turnauksessa kaikki ottelunsa ja vei turnausvoiton puhtaasti nimiinsä.


Voittajan on helppo hymyillä. Myös Virolainen Baruto pärjäsi turnauksessa hyvin häviten vain Hakuholle. Baruto nousikin tämän vuoksi turnauksen jälkeen sekiwake-sijalta ozekiksi. Hyvä hyvä! Hakuho puolestaan sai seisoskella piiiitkän aikaa vastaanottamassa pystejä. Palkintoja oli varmasti yli kaksikymmentä. Oletettavasti eri firmojen ja instanssien pystejä, jotka täten saavat mainosta.

Päivän lopuksi suoritetaan yumitori-shiki, eri eräänlainen jousitanssi. Rituaalissa pyöritellään jousen runkoa ja nostellaan jalkoja.

Kokonaisuudessaan sumopäivä kestää aamusta iltaan. Tosin halutessaan paikalle voi saapua vasta kuin ylemmän sarjan painijat aloittavat. Eväiden ottaminen mukaan on suositeltavaa. Minä ja Nenis tilattiin lippujen yhteydessä eväs-matkamuistosetit, lisähintaan tietenkin. Ei tarvinnut sitten olla nälässä katsomassa isojen miesten heilumista. Setti oli varsin mainio. Iso kassi sisälsi paljon ruokaa, juomaa (myös kaljaa), karkkia, snäksiä, tietokirjoja sumosta, ison pyyhkeen, kaksi keraamista kulhoa, koristeelliset eväsboksit yms.

Kaiken kaikkiaan mukava päivä ja hieno kokemus. Suosittelen lämpimästi katsastamaan tämä perijapanilainen tapahtuma, jos mahdollista. Liput voi ostaa kätevästi esim. konbinista. Viikonlopun liput hyville paikoille menevät nopeasti, mutta arkipäivien ottelurupeamiin saanee helpommin lippuja vielä vähän ennen turnausta.

PS. otin myös videokuvaa otteluista. Laitan sen esiin kun saan editoitua videon kasaan.

2 vastausta to “Sumo!”

Trackbacks/Pingbacks

  1. Ryokan | Tatu @ nihon - 16.08.2014

    […] sumopainin ystävä (seuraaja ei harrastaja), ja hän oli innoissaan kuultuaan että minä ja Nenis kävimme katsomassa sumoa Osakassa. Kaiken kaikkiaan hyvät unet tuli nukuttua, varsinkin kun jaoimme meidän pari huonetta niin että […]

  2. Hatsumoude, eli vuoden ensimmäinen visiitti pyhäkölle | Tatu @ nihon - 28.02.2015

    […] sisältäviä tai houkuttelevia objekteja, kuten erittäin vanhoja puita tai erityisiä lohkareita. Sumopainin suurmestarin, yokozunan, ympärillä on myös samainen köysi seremonioiden aikaan, koska silloisen […]

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: