Pariisin katot ja kadut

16 Nov

Eiffeli

Olisihan se vähän hassua mennä Pariisiin ja olla edes pikaisesti vierailematta Eiffelin tornilla. Koska en ole mikään paras henkilö heräämään aamuvarhaisella, oli kello jo reippaasti aamupäivän lukemissa paikalle saapuessa. Yllä oleva kuva on näpätty luoteesta Seine-joen suunnalta. Se lienee yksi tyypillisimpiä kuvakulmia tuohon kuuluisaan metallikasaan. Kamerakansaa riittää tungokseksi asti arkipäivinäkin. Kun kerta tuonne asti mentiin niin kiipeillään myös itse hökötyksen päälle ihmettelemään.

alla

Eiffelin tornilla on neljä jalkaa (tietenkin). Niitä pitkin pääsee torniin ja pois kunhan on ostanut lipun. Valita voi joko hissillä köröttelyn tai sitten portaita pitkin jolkottelun. Vaikka torniin nousemiseen on useampi ”sisäänkäynti”, voi jonot nähtävyyden suosion takia venyä erittäin pitkiksi. Jos vain kunto riittää, suosittelen lämpimästi valitsemaan portaikkojonon. Hissijono näytti pidemmältä ja lisäksi portaikkojono liikkui melko vikkelästi eteenpäin, koska hissin koria ei tarvinnut seisoskella odottamassa. Lisäksi tietenkin portaikossa kapuaminen tekee hyvää pakaroille ja mahdollistaa tornin rakenteiden paremman tarkastelun.

pohj

Myöhäinen lintu ei huipulle pääse. Elikkäs tornin pikkuruinen huippu oli jo tupasen täynnä populaa ja siksi suljettu. Eipä se hirveästi haittaa koska kahdelta alemmalta tasolta on myös ihan kohtuulliset näköalat. Tämä johtuu lähinnä siitä että nykyään Pariisin keskustan rakennusten korkeus on rajoitettu. Aivan tornin vieressä ei täten ole pilvenpiirtäjiä peittämässä näkymiä. Yllä oleva kuva on tornista luoteeseen, Palais de Chaillotin suuntaan. Alla oleva kuva on puolestaan kaakkoon, Champ de Marsin suuntaan.

ete

Monet varmaan tuntee Eiffelin tornin hyvin jo entuudestaan, mutta kertauksen vuoksi kerrottakoon muutama fakta. Se valmistui vuonna 1889 maailmannäyttelyn sisäänkäyntikaareksi. Torni herätti kritiikkiä ja se oli alunperin tarkoitus purkaa 20 vuoden kuluttua rakentamisesta. Siitä oli kuitenkin muodostunut tärkeä telelinkki ja sittemmin kaupungin symboli. Korkeutta Eiffelin tornilla on 324 metriä ollen täten Pariisin korkein rakennus. Se oli myös maailman korkein rakennus 41 vuoden ajan. Painoa häkkyrällä on noin 10000 tonnia.

huippu

Korjaajaukkeli kiristelemässä tornin pultteja.
miäs

Puijasin! Se on itse asiassa yksi rakenteiden seassa olevista nukeista. Niitä juuri paremmin näkee käyttämällä portaita. Alla olevassa kuvassa näkyy Pont de Bir Hakeim -silta. Se lienee tuttu myös Nodamen ystävien keskuudessa.

joki

Jonot eivät näyttäneet lyhenemisen merkkejä tornilta poistuttaessa iltapäivän puolella.

jonot

Jonot eivät suinkaan ole Eiffelin tornin ärsyttävin asia. Se on matkamuistojen kaupustelijoiden armeija. Ilmeisesti kyseinen toiminta ei ole laillista, koska poliisipartion saapuessa paikalle, ottivat kauppiaat jalat alleen ja pinkaisivat noin 50 metrin päähän kuikuilemaan kunnes sinitakit olivat poistuneet. Kauppiaat lienevät Nigeriasta tai jostain muusta ranskankielisestä Afrikan maasta. Ei kaupustelu sinällään ärsytä, mutta ongelma on kauppiaiden julmettu määrä. Jos haluat istua rauhassa Champ de Marsilla nauttimassa tornin tarkkailusta, varaudu huikkaamaan ”ei kiitos” noin 2-3 minuutin välein. Kaupustelijat kiertävät vuoron perään luonasi helistellen pikkuruisia tornejaan ja osa ei edes kunnioita kieltäytymistä vaan koittavat jääräpäisesti tuputtaa tuotteitaan. Argh!

suihku

Joten… jos haluat relata Eiffelin tornin lähettyvillä suuntaa ehdottomasti mieluummin luoteeseen, Jardins du Trocadéron suuntaan. Tuon yllä näkyvän suihkulähteen lähettyvillä kaupustelijoita on huomattavasti vähemmän.

ravinteli

Kiipeily ja kaupustelijoiden potkiminen vei energiaa, joten oli aika vetää sapuskaa naamaan. Pariisilla on kallis maine, mutta etsimällä voi löytää ihan Suomen hinnoissa olevia kohtuullisia ravintoloita. Tosin Pariisin palvelutyöntekijöiden töykeä maine lienee jokseenkin ansaittua. Ystävällisyys ja palvelualttius ei ollut lähelläkään Japanin tai edes Suomen ravintoloiden tasolla.

luulassi
Luova maalaus hyödyntää viemärin ritilää.

kaari
Arc de Triomphe de l’Étoile on 50 metriä korkea Napoleonin tilaama kaari Champs Elyseen länsipäädyssä. Kaari pystytettiin vallankumoussotien ja Napoleonin sotaretkien aikana kaatuneiden kunniaksi. Se valmistui vuonna 1836 rakennustöiden kestettyä 30 vuotta.

Kaareltä Louvren suuntaan johtaa siis Avenue des Champs-Élysées (kuva alla). Sen varrella on maailman kalleimpia kiinteistöjä kauppoineen myymässä Louis Vuittonia ja muuta humpuukia.

elyseeee

Osaatko arvata minkä rakennuksen katto on alla olevassa kuvassa? Lieneekö jokin kultturelli tai uskonnollinen paikka?
katto
Tiesitkö? Kyseessä on aikas kaupallinen paikka. Kuvassa on Galeries Lafayette nimisen tavaratalon lasikupoli, rakennettu vuonna 1912. Kauppahässäkkä sijaitsee Boulevard Haussmannin varrella. Naapurissa nakottaa kilpaileva tavaratalo, Printemps. Niistä shoppailukeskuksista tarttui mukaan paita ja housut.

iltajoki

Pariisi on aikas mukavan näköinen iltasellakin. Alla olevat fotot näppäsin Louvren lähettyvillä sijaitsevan maailmanpyörän kyydistä. Piletin hinta ei päätä huimaa ja näkymät auringonlaskuineen on kyllä hienoja. Tarkastele halutessasi suurempia versiota kuvagalleriasta.

pysty iltamaisema
vaaka iltamaisema
iltakatu

Viimeinen päivä Ranskassa ei olekkaan enää Pariisin kiertelyä vaan päiväreissu hieman muualle, mutta siitä sitten ensi kerralla.

2 vastausta to “Pariisin katot ja kadut”

  1. äiti 17.11.2011 klo 12:25 #

    Kuvat taas kerran aivan upeita!!! Hienoja, erilaisia kuvakulmia.
    Noista tyrkyttäjä-kaupustelijoista olen kuullut muiltakin, varmaan ärsyttäviä.

    • Tatu 18.11.2011 klo 17:28 #

      Jee, kiitti kehuista.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: