Japanin uskonnoista: Buddhalaisuuden juuret

2 Apr

Intia
Buddhalaisuus syntyy Intiassa legendaarisen Gautama Buddha Siddharthan opetusten pohjalta. Buddhalaisuuden perustana olevia totuuksia ovat mm. elämän rutiini, tarrautuminen asioihin vaikka mikään ei ole ikuista, ihmisen kyky ylittää rajat ja täten saavuttaa nirvanan ja ajatus siitä että buddhalaisuus selittää kuinka nirvanaan voi päästä.

Buddhalaisuus jakautui pohjoiseen ja eteläiseen haaraan, jotka olivat painotuksiltaan yhteiskuntakeskeinen ja muusta maailmasta enemmän erillään oleva luostarikeskeinen ajattelu.

Eteläisen, Theravadan, tärkeänä tavoitteena Arhat (valaistunut buddhalaisuuden oppilas, joka on korruptoimaton ja ”täydellinen”) ja saavuttanut nirvanan. Painotus henkilökohtaisella suoriutumisella ja nirvanan myötä tästä maailmasta poistumisella.

Pohjoisen, Mahãyãnan, ajattelun mukaan yksittäinen vapautuminen tuskasta ja nirvanan saavuttaminen on liian suppea tavoite. Pitäisi aktiivisesti pyrkiä vapauttamaan kaikki älylliset olennot. Tähän pyrkivä valaistunut henkilö on bodhisattva, joka koettaa parantaa eloa maan päällä ja mahdollistaa tie nirvanaaan kaikille. Keskeisiä ajattelijoita oli Nãgãrjuna, jonka mukaan kaikki mitä on olemassa, on tyhjyyttä, jonka ymmärtämällä valaistuu. Hän oli yksi tärkeimmistä buddhalaisuuden filosofeista itse Buddhan jälkeen.

Kiina
Buddhalaisuuden levitessä Kiinaan oli taolaisuudella suuri vaikutus siihen. Siihen liittyi ajatus että kaikki tapahtuu spontaanisti ja väkisin suorittaminen ei ole hyväksi. Vaikuttavia taolaisuuden filosofeja olivat mm. Laozi (mytologinen viisas mies joka lähti Kiinasta ja jätti jälkeensä taolaisuuden perusteoksen) ja Zhuangzi, jonka kirjoitukset lähempänä kiinalaista filosofiaa. Hän oli myös aikansa boheemi ja kieltäytyi tarjotuista viroista ja muodosti vastakulttuuria kungfutselaisuutta vastaan.

Muita merkittäviä henkilöitä olivat Kumarajiva, joka oli 400-luvun buddhalaisten tekstien kääntäjä. Zhiyi puolestaan oli kiinalaisen buddhalaisen koulukunnan perustaja, jonka opettama muoto levisi ensimmäisenä Japaniin.

Ehkä kuitenkin tärkein hahmo oli intialainen munkki, joka tunnettiin nimellä Bodhidharma. Hän saapui paikallisen keisarin hoviin Etelä-Kiinassa, missä keisari esitteli rakentamiaan hienoja buddhalaisia temppeleitä, mutta Bodhidharman mukaan vauraudella ei voi ostaa oikotietä valaistumiseen. Hänen mukaansa valaistuminen tapahtuu spontaanisti yksin tai opettajan kanssa ja menetelmä on erilainen eri ihmisillä. Ajattelu ei luonnollisesti sopinut keisarille ja munkki joutui poistumaan, mutta hänen oppinsa omaksuttiin varsin laajasti buddhalaisten keskuudessa. Tämä lopulta muodostui Zen (Chan) – buddhalaisuudeksi, joka kasvoi 1000-1100 luvulla Kiinan suurimmaksi linjaksi.

Yksi vastaus to “Japanin uskonnoista: Buddhalaisuuden juuret”

Trackbacks/Pingbacks

  1. Wikilinkki | Tatu @ nihon - 21.09.2014

    […] artikkeleihin: Osa 1 Osa 2 Osa 3 Osa 4 Osa 5 Osa 6 Osa 7 Osa 8 Japanin uskonnoista: osa 1, osa 2, osa […]

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: